Re: Kernel konfigurering. (make config)

David Bo Jensen wrote:

> Kommandoen 'make config' stiller mange spørgsmål (for mange efter min
> smag).
> Kan man ikke gøre noget for at kernen/installitions programmet selv finder
> ud af, hvad der skal kompileres med, og hvad der ikke skal?

Ellers er "make xconfig" eller "make menuconfig" lettere.

Har man først engang konfigureret .config filen , så kan man lave en
backup af denne. Opgraderer man til ny kerne (og kopierer den gamle .config
over), så vil

  make oldconfig  (efter hukommelsen)

komme ud og spørge om kun de nye ting i forhold til forrige version.
(: I øvrigt tak for tipset til Henrik Størners fra hans midnatsforedrag
   om kerneoversættelse :)

> Jeg har set at kernerne også kan fåes som *.rpm filer. Hvilken kofiguration
> vil de have, når de er installeret?

Jeg mener at Redhats rpm kerner er med .config der svarer til deres
egen standard kerne (sådan var det tidligere).

> Hvordan finder man ud af hvilken konfiguration ens nuværende installeret
> kerne har, hvis man ikke har .config filen?

Det er vist ikke helt muligt hvis du kun har selve kernel-image.
Det nemmeste er dog at se på de spørgsmål/menuer i "make xconfig/menuconfig"
og anvende "hjælpefunktionen" der normalt beskriver det ganske godt.

Man kan faktisk fjerne meget unødvendigt i forhold tl standardkernen.
drivere til hardware man ikke har kan udnværes, ligeledes  funktioner
der ikke er relevante.

Og ellers kan du jo altid spørge på sslug listerne hvis der er konkrete
punkter du er i tvivl om.

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2