Login till X

Hej!
Jag kör RH 6.0 och win98 på en AMD K6/2-400 och det funkade till en början
bra.
Jag uppgraderade för en tid sedan win98 för att få bättre stabilitet och då
försvann
Lilo i MBR.  När jag nu har dessutom bytte monitor till en Nokia 446XS
fösökte jag
ordna detta och även konfiga X för den nya monitorn.
Jag startade Linux från startdiskett och körde /sbin/lilo. Därefter körde
jag
Xconfigurator. Resultatet blev att lilo funkar men nu får jag som default
en grafiskt
inloggningsskärm och efter login kommer jag direkt till X. Detta var inte
meningen!
Fråga 1:  Hur får jag bort detta? Jag vill efter login komma till prompten.
Fråga 2:  Kan jag i X få reda på vilken av upplösningarna som för
tillfället körs?
                  En del av dem jag valt funkar inte och jag vill ta bort
dom eller ändra
                  för att undvika att maskinen hänger sig när jag bläddrar
med ctrl+ alt+ +/-.
Fråga 3:  Jag vill efter kontroll av olika upplösningar välja en (1152x768
true color)
                   som X alltid startar med och i X kunna skifta mellan 4
olika "skärmar",
                   alla med samma upplösning. De andra vill jag ta bort.
Hur gör jag då?

Tack på förhand!
Gunnar L.

Follow ups