Re: Sendmail, sende på en anden port

On Fri, 26 Nov 1999, Meyland Peter wrote:

> Mit spørgsmål er om det er muligt at lave en regel som sender på port 25
> når det drejer sig om et bestemt domæne navn.

(andet end port 25 mener du vel)

Med sendmail og mailertable kan man få sendmail til at bruge en bestemt
"delivery agent" for en bestemt maskine. Fx hvis du har en maskine hvor du
ikke vil bruge ESMTP af en eller anden mystisk årsag, kan du lave en ny
delivery agent der har ESMTP flaget slået fra, og i mailertable sige at
denne agent skal bruges i stedet for den normale agent (se fx Mesmtp/Msmtp
linierne i sendmail)

Denne delivery agent har udover flag også et programnavn. Fx afleveres
lokale breve til procmail. ESMTP agenten benytter "[IPC]" som er et
specielt navn der får sendmail til at benytte noget intern kode til at
oprette en TCP/IP forbindelse (vs bare at køre et program).

Nå, men IPC maileren kan altså tage nogle parametre. Den første er
maskinen der skal tilkobles til, og den anden er portnummeret der skal
kobles til på.

Så:

1) opret en ny mailer som er en kopi af Mesmtp bare med 2525 tilføjet
efter $h i A= linien

2) Tilføj entry i mailertable sådan at post til den maskine gør via den
mailer

3) Genopret mailertable på sædvanlig vis (makemap)

4) Test det -- brug /usr/lib/sendmail -v så skulle de se noget i stil med:

Connecting to foo.dk port 2525 via myMailer...

5) Hvis 1-4 fejler, læs siderne 1 til 1019 i "Sendmail" bogen ;)

PS: Den port parameter til [IPC] ser ud til kun at være dokumenteret i
kildekoden. Jeg har ikke selv prøvet det :)

Erwin Andreasen   Herlev, Denmark <erw@xxxxxx>          UNIX System Programmer
<URL:http://www.andreasen.org>              <*>              Goodbye, Richard!