Re: ftpserver der tillader at man k�rogrammer

On Wed, 01 Dec 1999 00:03:29 +0100, Mads Danquah <mads@xxxxxxxxxx>
wrote:

>Hejsa ..
>
>jeg står og har brug for en ftpserver der dels kan finde du af at lade
>folk logge ind efter en anden passwd end /etc/passwd og dels kan finde
>ud af at køre et program når brugeren logger på og af.

PAM kan muligvis løse opgaven (har ikke selv forsøgt). Hvis du har en
PAM'ified distribution og FTP-server (SuSE 6.2 indeholder fx. ProFTPd
i PAM-version), burde du kunne sætte ftp-serveren op som du ønsker.

Authentication vil så blive udført på en måde, som du selv kan vælge
gennem PAM, dvs. med den traditionelle /etc/passwd, eller med en
LDAP-server, en SMB-server, Kerberos, eller alt muligt andet. Du burde
også kunne sætte det til at udføre dine eksterne programmer ved logon
og quit, ved brug af PAM's session management.

I teorien i hvert fald :) Du skal nemlig bruge et modul, der kan
sættes til at udføre dine eksterne programmer, og jeg ved ikke om det
findes :/

>jeg har før brugt ProFTPD .. men den vil ikke tillade at man køre
>"external apps" .. lidt ærgeligt.

SVJH har ProFTPd-folkene også en nærmest religiøs uvilje mod at bruge
nogle som helst eksterne programmer, begrundet med sikkerhedsårsager.
Andre ftp-servere er måske lidt mere eftergivende.

En anden mulighed (ja jeg ved godt du vil køre en *ftp* server, men
alligevel): Samba kan sættes til at udføre eksterne programmer på den
måde du snakker om (preexec og postexec parametrene). Samba kan også
authenticere brugere på alle mulige andre måder end med /etc/passwd.
Så afhængigt af dit netværk osv måske en mulighed.

/Simon