Re: Linux arbejdsstationer på NT-net

On Sun, Dec 05, 1999 at 11:24:28 -0500, Anders J. Jørgensen wrote:

> der i øjeblikket kører Win98. Vi går seriøst og overvejer at skifte til
> Linux og StarOffice af følgende grunde:

> Mit 1. spørgsmål går på, om det vil være muligt at sætte disse maskiner op
> med Linux således at folk logger på og får deres home-directory fra en
> NT-server vha. SAMBA, dvs. med 10 tegns uid'er.

Med smbfs skulle det være muligt, jeg har dog ikke prøvet selv.
Fra README'en til samba:

  - smbfs, a linux-only filesystem allowing you to mount remote SMB
  filesystems from PCs on your linux box. This is included as standard with
  Linux 2.0 and later.

I SMB/NT har du ikke mulighed for at sætte alle unix-rettigheder på filerne .
Er det kun til data filer kan det vel gå an, der er dog sikkert nogle andre
ulemper. Men bedre var måske NFS mountede hjemmekataloger på en unix server.

> Vi har problemer med at holde Win98-opsætningerne ved lige. Under
> Linux/SAMBA ville vi kunne ungå den form for uheld/hærværk, ved at det i
> så fald kun gik ud over folk selv eller ?

Har man adgang til bootdiskettedrev så kan man i teorien gøre alt
på en PC.
Vedr. opsætning af user, hvis vedkommende selv retter/klumrer med
sine egne opsætningsfiler i ~/  (f.eks. ~/.xxxxx filer)
så er det kun brugere der i værste fald ikke kan "logge ind" .

I øvrigt på www.diku.dk anvendes mest rene X-terminaler som er koblet
på HPUX servere. Det gør vist administration en del lettere.