Re: System ur og cmos ur - y2k korrigering?

MONZ wrote:

> Er du sikker på uret ikke går forbi 2K? Gør selv min gamle Chikony laptop.
> Kig evt. på http://www.viasoft/onmark . Der er nogle gode 30 dages trial Y2K
> tools til download.
>
> Dato skiftet (hvis nødvendigt) kan du lægge ind i /etc/rc.d/rc.local .
> Se i 'man date' hvordan du sætter dato mv.
>
> Ang. at stille uret tilbage, kan du ligesågodt finde nogle år hvor dagene passer
> med 2000, 2001... 1973 passer med 2000, det er bare at lave en diff på fx cal
> 200{0..9} mod cal 19{7,8,9}{0..9}.

Tak for svaret.   Ja, jeg er sikker på den er gal med cmos uret - det har jeg
bekræftet på bios fabrikantens webside.  Jeg havde håbet at man kunne stille system
uret med en bestemt antal sekunder, sådan at jeg kunne undgå bøvl med dage der ikke
passede.

Kommandoen "date +%s" giver antal sekunder efter 1970-01-01 (på GNU versionen).
Når jeg ved at mit cmos ur springer tilbage til 1980 ved y2k, så havde det været
nemt og smart hvis jeg kunne lægger det antal sekunder til som der er mellem 1980
og 2000.

sekunder mellem 1980 til og med 2000 = (60 * 60 * 24 * 365 * antal_normale_år) +
(60 * 60 * 24 * 366 * antal_skud_år)

Jeg har regnet det ud til 631238400 sekunder.   Output fra "date +%s" er
946203760.  :-)

Desværre tror jeg at "date  --set" kræver et bestemt format (MM DD hh mm CC YY
ss).  Hvis jeg benytter den kan jeg ikke undgå at der kommer bøvl med dage der ikke
passer, vel?  2000 er skud år, det er 1973 ikke. :-(