Samba och RH 6.1 + Modemdelning

Hej alla SSLUGare!
STORT tack för all hjälp hittills!
Hoppas jag kan få hjälp med ytterligare ett par frågor.

Jag har en Linuxbox och en win95box bl.a.
Förr körde jag RH6.0 och Samba och ISP-proxy genom
win95-boxen. Det fungerade fint, men modemet var ett dåligt
inbyggt compac-modem. Så jag köpte ett Powerbit externt
Office56kDL som jag kopplade på linuxboxen.

Sedan gjorde jag en Nyinstallation av RH6.1 (jag skulle så klart ha gjort
en uppgradering istället men...) för att få allt tiptop. Meningen var att
jag
skulle få win95boxen till att koppla till ISP genom Linuxboxen sedan.

Problem 1: Jag kan nu inte få igång samba, förut startade samba vid boot,
                      men inte nu. Jag kan inte se att samba är tillgänglig
i runleveleditorn,
                      men paketet är installerat. Jag är inte hjälpt av
Samba-howto m.m.
                      Någon som har haft samma problem? Jag skulle nog
behöva lite
                      detaljerad hjälp...

Problem 2: Vilka program skall jag köra på linuxen för att kunna koppla upp
                      winboxen genom den? Jag förmodar diald, men är det
mera?
                      firewall... proxy.... Jag är rädd att jag är ganska
okunnig....
                      Jag har kopplat upp till tele2 med linuxen direkt,
det funkar bra.

Problem 3: Jag vill att båda boxarna skall dela modemet och kunna surfa
samtidigt.
                       hur göra? Jag antar att svaret på denna fråga ges av
svaret på fråga 2
                       , men likväl....

Jag har flera frågor men det räcker för nu. Hoppas någon vänlig själ vill
hjälpa mig?

MVH Gunnar Larsson