Re: Flera mailkonton i messenger?

gunnar.larsson@xxxxxxxxxxxxx <gunnar.larsson@xxxxxxxxxxxxx> skrev:

>Hej Ole!
>Menar du hämta alla mina konton från tele2 (som är POP3) till min maskin,
>och sedan sätta upp min maskin
>som en IMAP-mailserver och sedan läsa från den?

Ja, lige nøjagtig.

> Förlåt en newbie-fråga men
>hur funkar detta (i stora drag)?

Det fungerer blandt andet ved at IMAP i modsætning til POP3
er en protokol, som normalt lader posten blive liggende på serveren
indtil man sletter den. Da dette (for det meste) betyder at man
skal have forindelse til sin server hele tiden mens man læser
post, er det normalt ikke noget der bliver brugt af en ISP.

Hvis man til gengæld selv har en IMAP-server stående, er det ikke
noget problem.

>Kunde man på det sättet schemalägga hämtning varje timme och sedan från
>varje maskin i hemmanätet
>läsa mailen vid valfri tid utan att logga in på internet?

Ja, det vil fungere fint. Du skal bare hente post med fetchmail
(eller hvad du nu bruger) som sædvanligt.

Så skal du sætte dine mail-klient-programmer til at bruge IMAP
på din linux-box. Dette kan både Outlook Express, Netscape
og Pine finde ud af. Der er garanteret også andre, som kan, men
dem har jeg ikke erfaring med.

På min skole kan vi valgfrit hente post med IMAP og POP.
Dette udnytter jeg til at læse den via IMAP i Pine fra en RedHat 5.1
på kontoret. Når jeg har læst et brev, sletter jeg det så.
Når jeg kommer hjem henter jeg så posten med POP. Så
får jeg al den post jeg ikke havde slettet (og hvad der måtte
være kommet senere) hjem på min egen maskine.

Jeg kan også vælge at bruge Outlook Express på kontorets
Win95 maskine. Det gør jeg ofte, hvis folk sender Word-dokumenter
eller diverse grafik, da der ikke er X på RedHat'en.

Det er i alle tilfælde den samme postkasse jeg ser på, og hvis jeg sletter
et brev i den ene, er det væk i begge.

Med venlig hilsen

Ole