ADSL/TDK: PPP over ATM

Hejsa,

Jeg kan se i arkiverne, at der har været en del snak om at
bruge TDK's ADSL løsning i Linux. Jeg fik selv ADSL i mandags
og måtte jo konstatere at der var visse mangler, så jeg gik
selv igang med at få skidtet op.

Jeg har smidt en test pakke op, som virker med PPPoATM via en
atmtcp connection. Jeg kan stadig ikke få noget ud af ADSL
boksen jeg har stående, uvist af hvilken grund. Men selve
PPPoATM virker altså. Lidt flere øjne på koden ville sikkert
heller ikke skade ;).

Der er to dele - en kernel patch og en pppd patch. pppd patchen
er ret simpel, tilføjer support for PPP over et ATM nic med
korrekt angivet ITF og VCI. Så vidt jeg kan se, bruger TDK
VCI 101 og VC Multiplexing (så llc_encaps optionen skal I nok
se bort fra, men prøv den alligevel).

pppd atm0 vci 101

Jan 16 23:01:34 x86 pppd[917]: pppd 2.3.11 started by root, uid 0
Jan 16 23:01:34 x86 pppd[917]: Communicating over ATM 0.0.101
Jan 16 23:01:34 x86 pppd[917]: Using interface ppp0
Jan 16 23:01:34 x86 pppd[917]: Connect: ppp0 <--> atm0

Efter et stykke tid timer den så ud, da pppd ikke får noget
svar på sine configure-requests. Jeg har verificeret at pakkerne
der sendes ud er 100% korrekte, så her er problemet heller ikke
(som en side bemærkning kan nævnes at MS DUN starter med at sende
en "helt hen i vejret" forslag ud, det gør vi ikke). Bemærk
at der er en del debug meddelelser!

Kernel patchen indeholder:

- Mitchell Banks PPPoATM med mindre ændringer fra min side
- Speedstream 3010 driver
- Christophe's sparc64 ioctl, med mindre ændringer fra mig
- patch fra atm-0.64, igen med få ændringer

Mit "snapshot" kan findes på

http://www.de.kernel.org/pub/linux/kernel/people/axboe

(eller andet kernel.org mirror) i PPPoATM dir'et. Der er også en
README som forklarer lidt mere i detaljer hvad der sker. Jeg er
på begge disse lister indtil videre.

Hvis der er nogen der ligger inde med et ekstra ATM25 NIC,
hører jeg *meget* gerne fra dem!

--
*  Jens Axboe <axboe@xxxxxxxx>
*  Linux CD-ROM Maintainer