Re: Ang: Lilo vs Loadlin och boot-val?

gunnar.larsson@xxxxxxxxxxxxx <gunnar.larsson@xxxxxxxxxxxxx> skrev:

>Hej alla !
>Två enka frågor.
>1: Om man har råkat förstöra lilo i mbr - kan man boota Linux med Loadlin
>istället
>     om både win ock linux ligger på samma disk?

Ja, ingen problem.

>2: Om man gör som i (1) - måste man ha samma kärna liggande både på
>linux/boot
>     och på win-partitionen? Finns det problem med detta?

Det behøver man ikke nødvendigvis. I de fleste tilfælde kan man
sagtens starte en kerne med en anden version, hvis man ikke
lige har fået den nye lagt over på Win-partitionen.

Derudover kan man have kernen liggende fast på Win-partitionen
istedet for i /boot. Lilo kan godt loade en kerne på en Win-partition.
På min maskine ville sektionen i lilo.conf se nogenlunde således ud:

image=/dos/c/linux/loadlin/vmlinuz
root=/dev/hda7
label=linux

>En inte så enkel:
>Finnse det någon sätt att göra valet mellan Linux och Windows osynligt?
>t.ex att man vid boot trycker <ctrl> för Linux och <alt> för windows och
>att
>det senast gjorda valet sedan ligger kvar som default? Skulle vilja slippa
>alla prompter som "Lilo:" och "Menuitem" skapar.

Der kan jeg desværre ikke hjælpe.

Med venlig hilsen

Ole