Re: Fejl ved netkort

On Mon, 14 Feb 2000, Thomas wrote:

> Hej
>
> Når jeg stater Linux fejler den når den starter eth0.
> Noget med at den ikke kan få et IP til den (Jeg køre DHCP..Er sat op)
>
> Kernen er kompileret så netkortet er et modul.
>
> Følgende fejl får jeg i Linux:
>
> Når jeg forlader Linuxconf og den restarter netkortet:
>
>     TLAN:  Cannot open eth0 because IRQ 0 is already in use.
>     TLAN:  Cannot open eth0 because IRQ 0 is already in use.

Ved du hvad IRQ kortet sidder på? IRQ 0 er helt klart forkert.

> Når "lsmod" køres:
>
>     [root@localhost /root]# lsmod
>     Module                  Size  Used by
>     tlan                   19892   0  (autoclean) (unused)

Det er loaded, men ikke nødvendigvis aktivt (åbenbart).

> Når jeg vil fjene modulet:
>
>     [root@localhost /root]# rmmod /lib/modules/2.2.12-20/net/tlan.o
>     rmmod: module /lib/modules/2.2.12-20/net/tlan.o not loaded
>     [root@localhost /root]#

Du skal bare skrive
rmmod tlan

> Når jeg vil indsætte modulet:
>
>     [root@localhost /root]# insmod /lib/modules/2.2.12-20/net/tlan.o
>     /lib/modules/2.2.12-20/net/tlan.o: a module named tlan already exists
>     [root@localhost /root]#

Det er ikke fjernet.

> Nogen der har en løsning, ad jeg gerne vil have netkortet til at virke..
> Jeg har et andet liggende hvis det er nemere...

unload netkort : "rmmod tlan"
Find ud af irq, og indsæt med option (bud)
"insmod lang_sti/tlan.o irq=10"

Genstart netværk
/etc/rc.d/init.d/network restart

Hvis det virker, skal du skrive irq i /etc/conf.modules:
alias eth tlan
options tlan irq=10

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
Linux supports the notion of a command line or a shell for the same reason