Re: Kompilering af PHP3 med apxs

Emil S Hansen wrote:
> En ordentlig admin (Som ikke regner med at blive til sine dages ende)
> sørger altid for at dokumentere, det arbejde han laver, meget godt og
> grundigt!
Den er god med dig; virkelighedens verden er ofte ikke så ideel, og
derfor gælder det om at have systemer til minimere behovet for
dokumentation.

> Nu skulle man jo helst have mulighed for med Open Source hurtigt at se
> hvilken fil der høre til hvor... (Makefile fra gamle versioner, evt.
> hele sourcen)
[...]
Dette er vist et eksempel på, hvordan Open Source begrebet bliver
tillagt værdier/formål, som er helt i skoven.

> Ang. et stort /usr/local, jaa, så findes der jo det her
> lille trix 'CFLAGS=-O3 ./configure --prefix=/usr'.
Nu bliver det efter min mening først _helt_ galt: Hvis man ikke
adskiller operativsystemets bundlede software (/usr) fra det, man selv
har hacket sammen (/usr/local eller /opt), ja så har man for alvor et
galt administreret system.

> Og det med mange rare
> faciliteter, hmm, jaaa, det er da vist kun Debians pakke system der
> endnu har imponeret mig, .RPM har jeg ikke meget til overs for.
Det lyder efter min mening lidt religiøst. Men lad os da bare tage
udgangspunkt i .deb-pakker.

> Det skulle ikke være svært at lave et lille script
[...]
Den filosofi med "jamen man kan jo bare skrive et lille script" er
fundamental GAL: Målet for et godt stykke software må være, at det er
lettest muligt at installere, så man hurtigt kan komme i gang med det,
som er formålet - nemlig at få løst nogle opgaver. Og nogle gange er det
_ikke_ særlig let at skrive et ordentligt init-script; visse
programpakker skal startes på ret ejendommelige måder. Det med at skulle
sidde og sammensætte små scripts skulle gerne være undtagelsen, ikke
reglen.