fdisk ændringer uden at genstarte..

når man laver en fdisk ændring imens der er mounted partitions på samme fysiske
drev, plejer fdisk at klage når den prøver at skrive partitionstabellen.. (og
man skal så genstarte før det virker).Men jeg har nu lige lavet en ændring i
partitionstabellen, og den klagede ikke.. og jeg kan når jeg går ind i fdisk
igen se den nye partition..

Hvis jeg så prøver at lave en "mke2fs /dev/sda10" så får jeg følgende:

mke2fs 1.12, 9-Jul-98 for EXT2 FS 0.5b, 95/08/09
mke2fs: Device not configured while trying to determine filesystem size

Er det muligt at at fikse få oprettet et filsystem og tage den nye partition i
brug uden at skulle genstarte maskinen ?

/Klavs