Re: Bedste hardware til Linux?

> Hejsa allesammen.
> Jeg står og skal til at købe ny computer til mellem 15.000 og 20.000
> kroner (inkl. moms...).
det var da meget.

> Nu er det et stykke tid siden at jeg købte computer sidst, og jeg har
> desværre ikke fuldt særligt meget med på hardware-fronten siden da. Jeg
> er derfor sikker på at der sidder nogle folk derude der har væsentligt
> mere forstand på den slags end mig.
der er altid nogen der ved mere om noget end mand selv goer.

> Computeren skal primært bruges til udvikling, tekstbehandling og
> beregninger, alt sammen under Linux, men skal også være i stand til at
> køre Windows. Spil er ikke nødvendigt, men et enkelt eller to kunne da
> være meget sjovt...  :-)
hvilken slags spil ??
3d spil ??

> Jeg vil tro at skærmen bliver den dyreste enkeltdel, denne skal være en
> 19".
overvej en flad skaerm
overvej 2 skaerme, da Xfree864.0 kommer snart

> Ellers er det primært CPU-type/hastighed+motherboard der er problemet,
> men forslag til grafikkort/lydkort er heller ikke at foragte...
Som cpu vil jeg sige en
celeron/k6/athlon
Men tag bare den langsomste og billigste, det er nemlig ram, der styrer
hastigheden i dag.
Hvis du skal lave 3d beregninger, fx blender (3d studio)
saa tag en athlon.
Som ram mindst 128, men gerne 256, linux cache'r jo filer i rammen.
Men hensyn til motherboards, saa laes
www.tomshardware.com
+ andre guides.
Men koeb kvalitet.
Med athlon, saa sluger athlon meget stroem, dvs kvalitets ram (men det
skal man jo koebe alligevel, ellers leder du jo i dagevis efter en ram
fejl i dit problem, du tror er en programmerings fejl, og ikke en ram fejl
Lad ogsaa vaere med at overclocke.
Hvor meget slet lyd skal du bruge ??
sb16 er ganske ude maerket
Grafik kort...
Tjo, jo højere ramdac jo bedre, undgå s3
Hvis du køber 2 skærme, saa kan du med xree86 4.0 køre med en stor
desktop over 2 vinduer, eller 2 forskellige desktops

Harddisk... tjo, de bliver billigere og billigere, koeb en stoejsvag, og
den mindste du kan finde, om 6 maaneder er de dobbelt så store..

ion++