Filserver Linux-Linux och Linux -win m.m.

Hej alla sslugare!

Att ställa en sån här fråga är egentligen lite pinsamt, men jag måste:

Tänker sätta upp en filserver / virtuell cd server med en RH6.0-box
som skall kunna dela ut filer och imager dels till andra linuxar och
till en win98-burk.
Att dela ut till en win98 har jag klarat med samba, och att importera
images från CD-er funkar,
Men hur gör jag för att komma åt resurserna från en annan linux?

Sedan har jag tre till:
Jag har i serverboxen installerat  RH6.0 med automatisk server-
-installation. Jag har en känsla av att det har kommit med en hel
massa onödigt som jag gärna skulle vilja ta bort.
1: Jag vill, förutom ovanstående, kunna komma åt internet, mail,news.etc
från mina andra burkar genom denna server.
2: Jag vill ha servern som printserver för nätets andra burkar.
3: servern skall styras remote från en annan linux eller w98.
Det är ett hemma-nät, säkerhet är kanske inte första prioritet.
Enkelhet är.

Kan någon vänlig själ tala om vilka prog som behövs och vilka inte,
och kanske peka till goda howto (gärna danska eller svenska).

Tack på förhand!
Gunnar Larsson