Re: sendmail tip.

Klavs Klavsen skrev:

> Jeg har et problem med min mailserver..
>
> Den bliver ved med at få følgende besked:
>
> Mar 30 10:42:56 mailman sendmail[6586]: HAA25653:
> to=<michael.martil@xxxxxxxxxxx>, delay=03:11
> :24, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, relay=smtp.mediacom.dk., stat=Deferred:
> Connection reset by smtp.mediacom.dk.
>
> og det fylder loggen op.. og giver åbenbart et stort load (iflg. BigBrother)..
>
> har i nogen tips, til en måde at optimere sendmail'en på - således at den ikke
> skriver denne besked hvert 2. sekund i loggen..

Tilsyneladende nægter smtp.mediacom.dk nægter at snakke med
mailman fordi mailman bombarderer den. Jeg ville spørge
mediacom.dk.

Sendmail må ikke stå og retransmittere 2 gange i sekundet. Da
jeg forlængst har forladt sendmail vil jeg ikke gøre mig til
ekspert, men såvidt jeg lige kan finde ud af, er default
retry 30 minutter. Når mailman sender oftere kan det være
fordi der er mange breve forskellige brugere på smtp.mediacom.dk,
men det virker ikke ret sandsynligt.
Hvor meget ligger der i spoolen som skal den vej?

Det ser ud til retry kan styre på en af tre måder:

1) I sendmail.cf:

# minimum time in queue before retry
O MinQueueAge=30m

2) I M4 makroerne:

./m4/proto.m4:_OPTION(MinQueueAge, `confMIN_QUEUE_AGE', 30m)

Hvilke argumenter er sendmail startet med? Er det f.eks.
3) sendmail -bd -q30 min?

Iøvrigt bør man slå expn og vrfy fra da det kan bruges af
spammere til at få oplysninger om jeres interne mail aliaser.
(Hvorfor er det ikke slået fra som default?).

--
torben fjerdingstad        | linux-2.2.10-smp/GNU/gnome-1.0
tfj@xxxxxxxxxxxxxxx        | linux får den op og stå