Re: scsi-problem

martin Gustafsson skrev:

> Jag har problem med att få en scsi disk att fungera under Linux. Disken
> är en UW disk från IBM som jag kopplat till ett billigt scsi2 kort från
> Acard. På disken har jag satt en konverterare från 50 pinnar till 68
> samt en jumper som ställer disken i "narrow mode". Både kortet och
> disken upptäcks av kärnan vid boot. Problemet är att efter att disken
> spunnit upp vid boot kommer ett felmeddelande i stil med "Unsupported
> sector size 522, deleting scsi host"
> och disken blir oåtkomlig. Nån som har någon ide?

Det lyder mærkeligt, så jeg har undersøgt sagen.

Din disk er en helt speciel disk til en AS/400, se
http://www.as400.ibm.com/hsmcomp/EACacheWhitepaper.htm

Din eneste chance er nok at forsøge at low level formatere
den. Og det eneste der kan gøre det, er nok sformat:

ftp://ftp.fokus.gmd.de/pub/unix/sformat/sformat-3.4.tar.gz

Programmet er *ikke* for begyndere. Læs først README.linux.

--
torben fjerdingstad        | linux-2.3.99-pre3/GNU/gnome-1.0
tfj@xxxxxxxxxxxxxxx        | linux får den op og stå