Re: Ang: Overvågning af netværk.

On Wed, 19 Apr 2000, Leon Strandgaard wrote:

> Hej sslug teknik.
>
> Jeg søger 1 - 2 programmer, til en server der skal stå på en skole.
> Det ene program skal logge de forskellige IP numres Mac-adresser, og

Prøv at se på arpwatch.

> det andet skal finde ud hvad de forskellige ip numre laver på
> internettet fx. hvem laver ftp og på hvilken server, o.s.v.

Det er servere på internettet du taler om, ikke?

Med andre ord: Du vil gerne vide hvilke maskiner der bruger
netforbindelsen til hvad?

Squid. Det er en http/ftp (og meget andet) proxy. Den logger hvad du be'r
den om.

Sæt browserne til at køre gennem squid, og spær for webtrafik på routeren
til internettet, og du har en fin mulighed for at se hvad forbindelsen
bruges til.
Yderligere giver det den fordel at Squid cacher de fleste sider, så ledes
at sider der ofte besøges, ligger lokalt, og kun hentes hvis de er blevet
opdateret.

> Jeg håber i kan hjælpe mig da jeg meget gerne vil bruge linux som server.

Det er da klart :)

/kristian
--
Kristian Vilmann - kristian@xxxxxxxx - http://www.sslug.dk/