shmget och shmat failure

Hej!

När jag ska starta vissa demoner (Postgresql, apache bla) så får jag ett
felmeddelande:

Starting PostgreSQL postmaster

k509:~# IpcMemoryCreate: shmget failed (Invalid argument) key=5432010,
size=120, permission=700
IpcMemoryIdGet: shmget failed (Invalid argument) key=5432010, size=120,
permission=0
IpcMemoryAttach: shmat failed (Invalid argument) id=-2
FATAL 1:  AttachSLockMemory: could not attach segment

Vad kan detta vara? är det något som hänger ihop med kerneln?
Vad jag har förstått så är iaf shmget en del av glibc. Kör på Debian
Potato med en egenkompilerad 2.3.99-kärna som rullat på som tåget innan.

Vad kan det vara?

Follow ups