Re: Partitioner och enhetsbeteckningar.

On Tue, May 09, 2000 at 10:51:34 +0100, gunnar.larsson@xxxxxxxxxxxxx wrote:

> Min burk har f.n. 2 diskar. Jag vill ha möjlighet att ha eller inte ha en
> tredje disk
> via hd-kasett och här ligger problemet. Enhetsbeteckningarna får inte
> ändras
> om jag tar ut eller sätter i den tredje disken. Hur skall jag partitionera?

Diske nanvgives fysisk i linux , og på IDE er det:
/dev/hda*  primary IDE master
/dev/hdb*  primary IDE slave
/dev/hdc*  secondary IDE master
/dev/hdd*  secondary IDE slave

så udtager du /dev/hdc så flytter hdd ikke automatisk ned.

> Om jag installerar Linux på disk2 (primär slav) så blir det så, men om jag
> istället
> installerar Linux på disk3 (channel 1 på Promise Ultra66) så kommer disk2
> att
> heta d:\ och partition 2 på disk1 att heta e:\ under win vilket jag inte
> vill.
> Linux är ju inga problem men win ställer till det lite för mig.
> Hur kan detta lösas?

Windows kan slet ikke se linux partitioner, husk blot i fdisk
at give dem type "ext2/linux" og "swap" for swap partition.
Undlad at lave fat partitioner på din linux harddisk, og windows
vil slet ikke se den.