Re: Linux "egnethed" for gammel server

On Mon, 22 May 2000, Kenn L. Schjødt wrote:

> Hej SSLUG'ere
>
> Jeg har netop fået en server forærende med flg. konfiguration:
>
> Siemens Nixdorf: PCE-4T ( 486dx, 33 mHz, EISA, Adaptec-1940, 1GB SCSI,
> 370MB SCSI, 64 MB ram ( 8stk 8 mb 72pins), ET4000)
>
> Istedet for at bruge den som test server til NT, var det min tanke at
> bruge den som router til en ADSL linie og bruge Linux til dette.
> Derudover vil jeg gerne sætte den op som firewall, for således at
> beskytte mit netværk derhjemme mod "crackere", som desværre i stigende
> grad angriber private brugere. Hvilken firewall kan anbefales her i
> [...]

Linux indbyggede i kerne 2.2.x, check http://www.sslug.dk/sikkerhed/
Storner har noget der, der også indeholder en bare bones masq. vejledning

> Nu har jeg kun prøvet at installere Linux (Mandrake 7 og RH 6.x) på PCI
> baserede maskiner, så jeg ville gerne vide hvor store "udfordringerne"
> er med en EISA maskine som serveren er baseret på..?

Både grafik kortet og scsi kontrolleren burde der ikke være nogen
problemer med, givet at der ikke er irq konflikter, men det er der næppe.
I modsætning til PCI vil du formentlig blive bedt om at oplyse hvilken
hardware der er i maskinen.

> Derudover vil jeg vide om Mandrake eller RH kan installeres på
> ovennnævnte server eller om det vil være bedre at bruge en anden
> distribution..?

Ingen af dem burde have problemer. Iøvrigt har maskinen ram nok til at den
også ville kunne bære noget (let) fil serving og uden
problemer printer/scanner server. Find eventuelt en 486 66 mhz hvis du vil
det, ellers er 33'eren god.

Du vil formentlig blive ked af at prøve at køre NT på den. Med mindre du
er usædvanlig tålmodig.

Jeg kommer iøvrigt lige i tanke om at jeg har haft problemer med at boote
siemens nixdorf maskiner ved installation af nyere RH skiver. Problemet
består i at bios'en har det med at give forkerte oplysninger om mængden af
ram. Jeg har løst det ved at angive en meget konservativ ram indstilling,
i dit tilfælde 62 MB istedet for 64.

Altså, hvis du ikke kan installere, expert mode:

expert mem=62M

Du kan genkende problemet på at den oopser umiddelbart efter at den
udpakker kernen fra floppy/image på hd.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
UNIX always presumes you know what you're doing. You're the human being,