Re: Kppp - forsvinder som bruger i RH6.2

On Thu, 25 May 2000, Chris Jensen wrote:

> Som root fungere alt OK -
> så logger jeg ind som user , og efter at have intastet root password
> forsvinder eller dør Kppp-
>
> Efter at have lavet Hack beskrevet i "friheden til at vælge" så root password
> under user, ikke skal indtastes . starter Kppp end ikke op!

Du kører Red Hat 6.2 og det er noget ged med kppp.

Fra tidligere:
----------------
Date: Sat, 06 May 2000 09:15:44 +0200
From: Flemming Bjerke <Flemming@xxxxxxxxx>
To: sslug-teknik@xxxxxxxx
Subject: [TEKNIK] Kppp og root

Jeg har installeret Red Hat 6.2 og ønskede at opkoble
med kppp uden at skulle bruge roots password hver gang.
Jeg rettede i /etc/pam.d som beskrevet i af Toft,
Andersen og Geisshirt kap 7.4. Problemet var bare at så
ville kppp ikke strate op - med mindre jeg havde logget
på som root eller havde en consol åben som su.

Efter megen bøvl fandt jeg årsagen (formentlig): Når
man sætter kppp op som root, findes opsætningen i
/root/.kde/share/config/kppprc, men da filen findes i
roots home-folder, har andre usere ingen adgang og kan
dermed kun bruge opsætningen hvis de har root-password.
Genialt ikke!

Findes der nogen måde hvorpå root kan lave en opsætning
af kppp som root
kan tillade udvalgte andre brugere at anvende?

-----------

Flemming har også skrevet til mig:

Man kan dog løse problemet ved som bruger at kalde kppp
direkte via /usr/sbin/kppp så hver bruger selv sætter
kppp op. Det kræver dog så vidt jeg har fundet ud af at
man tillader at brugeren kan læse og skrive til
modemet, samt at pppd og kppp gives tilladelsen s.

Hrrm underligt at det ikke kan virke...

Peter Toft, Ph.D. [pto@xxxxxxxx] http://www.sslug.dk/~pto

Linux!, because reboots are only for *kernel* upgrades!
                                ---  Sid Young