Pakke ud/ind, tar-zip

Som helt grøn på Linux området er jeg løbet ind i nogle problemer.
Efter install. af red Hat 6.2,som gik helt fint, ville jeg prøve noget af
alt det herlige software der ligger på nettet,cd-rom o.s.v.
Her er så mit problem!!! Jeg kan ikke pakke det ud??????????????????????

Jeg har prøvet at finde oplysninger på nettet, så selv jeg kan forstå
det,men kan ikke finde det.
DERFOR har i ikke en side,manual,oversigt e.l.hvor der slavisk står hvordan
man gør,så selv nybegyndere som jeg kan forstå det.

På forhånd tak,for en ellers foreløbig glad Linux begynder.
Erik Petersen

Follow ups