Re: Netscape Cache

>>>>> "Søren" == Søren Vedsted <vedsted@xxxxxxxxxxxxx> writes:

 Søren> Hej.  Så kom den dag hvor min harddisk er ved at være fyldt
 Søren> lidt vel meget op, og jeg leder nu efter steder hvor jeg kan
 Søren> fjerne lidt ting og sager. I den forbindelse er mit blik
 Søren> faldet på Netscape biblioteket i mit bruger-bibliotek.  Hvis
 Søren> jeg siger at cache-biblioteket under Netscape-biblioteket
 Søren> fylder tæt på 130 MB, så er det ikke det halve galt. Og et
 Søren> forsøg på at tømme cache og history, gav ikke rigtigt
 Søren> noget. Er der nogen der har en forklaring på en så stor cache?
 Søren> Jeg går ud fra at jeg har ret i at den er lidt i overkanten?

Hehe... det er der skam ikke noget nyt i... det er faktisk en
udfordring at få netscape til at lade være med at cache så
meget. Selvom man sætter en 5MB grænse så fylder den lystigt
derudaf... Vi har på AUC problemet med at folk glemmer at slå caching
fra, og jævnligt findes der omkring 100-250 MB fuldstændig ubrugelige
cache filer. Folk bliver ganske vidst gang på gang opfordret til at
slå det fra, men da netscape er lidt omstæntlig med det, så er det
også svært. Grunden til at det skal slås fra er, at vi i forvejen
kører det hele gennem proxy, så det skulle faktisk ikke være
nødvendigt at bruge cache, men det er svært at få netscape til at
fatte dette :-/

 Søren> Ydermere er biblioteket ncmail, som så vidt jeg kan se, er mit
 Søren> "post-bibliotek" også oppe og runde de 130 MB. Med et slag på
 Søren> tasken har jeg ca. 300 mails liggende, og hovedparten er
 Søren> ganske almindelige SSLUG-type-mails. Altså ikke noget med
 Søren> gigantiske attachments. Er der nogen der ved lidt om hvordan
 Søren> Netscape bærer sig ad med sit postsystem? Også her mener jeg
 Søren> nemlig at der "ruttes" lidt vel meget med pladsen.

Tjaa... det er bare at gå i gang med kniven. Netscape er, som du
sikkert har erfaret, et skod program hvad diskplads angår. Jeg vil nok
egentlig anbefale dig at kigge på et andet mail/news læser program, da
du nok vil være bedre tjent med dette. Anbefaling: GNUS til emacs. Har
brugt det i et stykke tid nu, og det er simpelt hen genialt!

 Søren> Og endelig: Jeg burde kunne udvide min nuværende partition med
 Søren> mellem 200 og ca 1000 MB, men hvor finder jeg værktøjet? Jeg
 Søren> mindes at jeg under installationen af RH kunne sidde og lege
 Søren> med et nogenlunde grafisk værktøj, men hvor er det og hvad hed
 Søren> det? Jeg har i øvrigt Partition Magic 3.0, men føler mig ikke
 Søren> helt sikker på at det udvide en ext2 partition uden videre?

Hmm... pas på med PQ Magic, den kan godt finde på at lave sjove
ting. Det tool du nævner, er nok udentvivl diskdruid, og jeg tror
faktisk ikke at man bare lige kan finde det noget sted. Du kan løse
det på to måder: enten bruge fdisk til at frigøre partitionerne. eller
du kan prøve at starte RH installationsprogrammet, og når du har været
igennem diskdruid og fået det gemt til MBR, så kan du afbryde
installationen, og vupti, så har du lavet ændringerne. Dog skal det
siges at du ikke skal forvente at kunne ændre størrelsen på en
partition uden at miste data. Jeg vil blive meget forundret hvis at
dette skulle kunne lade sig gøre direkte. Jeg ved godt at PQ magic kan
gøre det, men jeg stoler meget lidt på det program.

 Søren> Og for info: Dell OptiPlex GXpro Pentium Pro 200 64 Mb RAM 5
 Søren> GB harddisk med 3 partitioner: a: 2 GB FAT32; b: 2GB ext2; c:
 Søren> 800 MB FAT16 (Mellem b og c er der en lille stump på 200 MB
 Søren> som ikke er formatteret) RedHat 6.0 (Kan det betale sig at
 Søren> opgradere?)  Linux 2.2.5-15 GNOME 1.2.0 Alt hvad der i øvrigt
 Søren> hører til GNOME og den verden, burde være opgraderet til det
 Søren> nyeste via deres nye Helix-noget.

Hvis at du er tilfreds med RH60, og desuden har opdateret de ting som
muligvis trænger til det, så skulle du ikke have brug for at
opgradere.

/Thomas

--
KOM Network student helper

"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson