Re: RAID 0 og 1

On 26 Jun 2000, Martin Skøtt wrote:

> Det er omtalt i FAQ'en. Ved RAID 0 skrives på begge til den ene er
> fyldt op og derefter fortsættes der på den tilbageværende plads
> naturligvis med et tab i performance. Ved RAID 1 skal de være lige
> store. Hvis de ikke er det får devicet automatisk den mindste disks
> størrelse.

Hov hov, det er forkert...

RAID 0: striping, læser skiftesvis en blok fra den ene og den anden disk,
X* læse og skrive-hastighed, nul sikkerhed
RAID 1: mirroring, læser data fra en af diskene, skriver til alle
diske, X* læse-, 1/X* skrivehastighed, sikkerhed mod X-1 diskfejl
RAID 5: striping med paritet, arbejder som en RAID0, men skriver altid
paritet for en datastribe til en enkelt disk, X-1 skrive- og
læse-hastighed og sikring mod en enkelt diskfejl

X er antal diske i RAID-sættet.

Derudover kan man lave sjove ting med hotspares (diske der ikke laver
noget før der bliver brug for en disk at genopbygge på ved diskfejl) osv.,
men det kommer vist lidt udenfor :)

/Jesper

"Microsoft does have a Year 2000 problem. We're it"
(c) unknown       - Go Linux! http://www.linux.org/

 Jesper Monsted - RIPE: JM42 - jesper@xxxxxxxxxxx