Re: Samba som Domain Controller (PDC)

Rasmus Andersen wrote:

> Jeg har gjort det paa mit tidligere arbejde uden problemer. Man skal
> blot bruge samba fra CVS (stod der i FAQ'en paa det tidspunkt. Ca.
> 6 mdr. siden).

Siden da er historiem blevet lidt mere speget. Den omtalte FAQ starter med
at fortælle at den er blevet forældet.

Pt. findes der 2 grene i Samba udviklingen, den normale Samba til fil og
printer sharing og Samba TNG (The New Generation) til PDC og BDC.

Første nævnte kan der læses en masse om på www.samba.org men sidstnævnte
er nævnt (på en relativt dårligt opdateret side)
http://www.kneschke.de/projekte/samba_tng/

Kort fortalt er der sket det at nogle udviklere anført af Lars Knescke
ville have mere xDC funktionalitet i Samba, så de splittede en gren ud
sidste efterår (så vidt jeg husker) og begyndte at kode support for xDC,
blandt andet for at kunne håndtere W2K maskiner. Den normale Samba kører
videre med fortsat halvdårlig xDC support, men har koncentreret sig om
fil/printer sharing's faciliteter og optimering (+ at de skulle følge alle
MS' krumspring for at forhindre det i at virke).

På tidspunkter har der været store forskelle i de to versioner og der blev
ikke kryds kommittet mellem deres CVS repositories, men de er vist nok
ved at blive enige om at xDC funktionaliteten skal med i Samba 3.0, og de
er ved at blive rimeligt up-to-date med de delte filer.

Samba 2.0.X (pt 2.0.7 ) har dog stadig lidt PDC funktionalitet. Den virker
som PDC for Win9X og WinNT 4.0 SPX , men ikke for Win2K. Den virker dog som
fil/printer server for samtlige versioner.

TNG versionen er stadig alfa, pt florerer der 3 versioner 2.5, 2.52 og 2.53.
2.52 og 2.53 virker stort set ikke, mens 2.5 virker vist rimeligt, både med
Win2K og WinNT 4, desværre er der en del known bugs med Win9X.

Vi har på vores netværk lige skiftet fra en 2.1-pre version fra CVS til 2.0.7.
Det har gjort at f.eks. User Manageren i NT ikke kan bruges til noget mere,
og at vi har måtte flytte alle folks profiler (NT troede at det var et nyt
domæne og derfor måtte vi allesammen have nyt profiler). Vi kører hovedsagligt
WinNT, dog med 2 Win2K maskiner, men det er bærbare (og personlige) maskiner
så der er ikke behov for domæne logon. Filsharing mellem domæner og workgroups
fungerer fint, der er dog et sikkerheds issue, med at det er ikke muligt at
dele shares til brugere, eftersom NT ikke kan se alle domæne brugerene.

Det var en lang smøre. Jeg håber det giver en ide om udviklingen, ellers
er du jo altid velkommen til at spørge igen.

/Lars Kirkeskov Pedersen