Re: dialin proxy ARP problemer

On Tue, Jul 25, 2000 at 16:10:46 +0200, Michael Schacht Hansen wrote:

> Jeg har fået mgetty op at køre og serveren tager telefonen og alt det
> der. Server og vedkommende, der dialer ind, kan se hinanden (de kan pine
> hinanden), men dialin forbindelsen har ikke hul ud i verden.

Har du et lokalt netværk kørende på samme maskine ?
I så fald burde den have samme opsætning til "hul ud i verden".
Se http://www.sslug.dk/sikkerhed/ hvor der er et opsætningseksempel.

> Nogle relevante filer:
>
> -----/etc/ppp/options.ttyS0
> 192.38.45.253:10.0.0.5
> -----

Dvs. dialin server hedder 192.38.45.253 ? (og har tilknyttet eth0?)

> ---/etc/ppp/options.server
> -detach
> asyncmap 0
> modem
> crtscts
> lock
> require-pap
> refuse-chap
> proxyarp
> ms-dns 130.225.9.11
> ms-dns 130.225.9.2
> -------------------

options.server er den det samme som options ?

> Jeg mistænker at det er noget med subnets, netmasker, routing og alt
> sådan noget, men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde.

Ja du kunne starte med at vise en "route -n" fra både server og klient.

> Er det muligt at bede linuxboxen om at få IP nummer til modemet fra en
> DHCP server et andet sted på nettet?? Eller skal linux-boxen have et
> fast IP nummer at tildele modemet. Jeg har som det fremgår forsøgt at
> løse dette ved at give modemet et internt IP nummer, men det giver
> tilsyneladende andre problemer....skal man forklare serveren et eller
> andet for at kunne tildele et af de interne numre??

Det sættes op i options.ttyS?, og skal være et fast IP .
Hvilket afhænger jo af hvilket netværk du har i forvejen mv.

DHCP server er ikke så relevant for dialin  med mgetty/pppd
her sætter du jo den IP du vil have i options.ttyS?