Re: ADSL

> Hejsa
> Jeg skal muligvis hjælpe et firma med at opsætte en linuxserver.
> Deres behov for fast linie er ikke så stor at der skal investeres i andet end ADSL. Her tror jeg valget falder på WOL.
> Men hvordan skal sådan noget opsættes?
> Jeg har selv en ide, men ret mig lige hvis jeg tager fejl:
>
> Routeren sættes først. Denne har en ip´og kobles til en switch (eller bare hub).

[Jeg taler i det foelgende om firewalls. Der kan siges meget mere; dette er
blot et tolopogisk omrids]

Routeren saettes vha. det medfoelgende krydskabel til det ene af din firewalls
netkort. Det andet netkort forbindes til din interne router.

> Linux serveren, som skal køre mail, dns og www, sættes til hubben og gives blot routerens ip, som gateway.
> De andre maskiner på nettet sættes så blot til at bruge routeren som gateway.
Firewallens interne IP som gateway.

> Men hvordan ordnes sådan noget som firewalls så? Hvordan kan man give andre udefra adgang til ens mailserver og www server?

Mht. www og mail kan du paa firewallen specificere interne maskiner/porte
som der maa forbindes til udefra. Kig evt. paa www.sslug.dk/sikkerhed for
inspiration. Firewall- og masquerade-HOWTO'erne kan ogsaa anbefales.

        Rasmus(rasmus@xxxxxxx)

"There are also enough rocks on Earth to kill the world's population several
times over."
	-- Lt. General Daniel Graham, DIA, explaining why it's necessary to
	   have more than enough nukes