Re: Diskless clienter ...

> [...]
> f.eks i Linux/Documentation/nfsroot.txt står der at man bare skal kompilere
> kernen til det (RARP, BOOTP, netkort modul osv)
> Så skal man med en loader (Loadlin, LILO eller andet) overføre de nødvendige
> parameter (roo=/dev/nfs, nfsroot=....). Men den skrives ikke noget om
> servere siden.
> I Diskless-root-NFS-HOWTO skal man gøre noget andet...F.eks. lave et boottfp
> filesystem osv.
> Man kan åbenbart også benytter et program Etherboot hvor man kompilere en
> slags bootfil som ekskveres ved boot. Desuden skal der startes nogle deamons

Jeg har brugt etherboot og det virkede fint. Så skal du have en lille boot ting
på din diskløse enten på en chip på netkortet eller på en floppy. Også skal
du kompilerer dit netkorts driver ind i kernen og enable root on nfs i kernen
. Så kan du med ether boot lave din kerne netværkbootable.

Der brugte jeg godtnok tftp til at overføre kernen med men der er blevet lavet
support for nfs siden.

> V.h.a loadlin loades en kernel med nfsroot support. Filesystemet hentes
> gennem nfs fra en Linux server ( Hvis det kan lade sig gøre fra f.eks.
> win9x/NT kunne dette også være et alternativ). Man kunne selvfølgelig på sin
> Linux server f.eks. have filesystemet til den disk løse client i
> /nfsfilesystem/client_123/ hvis man nu krævede en anden konfiguration end
> serveren.

Det skal du, der vil jo aldrig være 100% samme konfiguration. /etc skal i
al fald være unik for klienten

> Er der nogen der ved lige hvordan det kan laves hurtig. Sikkerhed er ingen
> problem da det skal køre et lukket LAN.

Jeg nedlagde mit fordi der var for dårlig netværksforbindelse:
klient - hub - switch - hub - hub server.

> Er der nogen der ved hvilken how-to der er bedst at følge ????
> Er der nogen der har gode efaringer???

Det virker meget godt jeg brugte etherboot, kig over på linux terminal server
project, de har også en faq, man rammer 50% af punkterne i undervejs ( Gjorde
jeg i al fald. Også de 2 diskløse howto´s fra LDP så er du kørende.

--
./Jesper Krogh, jesper@xxxxxxxxxxxxxx
webshop: http://www.linuxpusher.dk