Re: HDD 32GB graense

Allan Andersen wrote:

> Nogen der har faaet linux til at acceptere en disk over de
> 32GB ? Linux detecter fint disken, men kun til de 32GB, den
> finder fint foelgende:
>
> Cyls: 65532, Heads: 16, Sect: 63, Size: 32GB
>
> men det skulle ha' vaeret:
>
> Cyls: 119108, Heads: 16, Sect: 63, Size: 61,4GB
>
> Hvis jeg saetter linux til at bruge de rigtige data, styrter
> Linux fuldstaendig (saa snart den kommer over de 32 GB graensen).
> Der er nogle hints paa producentens hjemmeside - bl.a. omkring
> at opgradere BIOS'en, men det giver intet.
>
> Any clue ?

Ja: Cyl er BIOS begrænset af 17 bit. Heads af 8 bit og sect af 6 bit.
Men hov! Så burde cyl på 119108 jo være OK. Ja, men desværre er der i
Linux en 16-bit begrænsning.

Men hvis du ser nøje efter, så er der faktisk eet sted, hvor der stadig
er plads til begejstring: Heads!

Og den kan du sætte op på 255 uden problemer. (256 hvis du kun kører
linux - det giver vist nogle BIOS boot problemer).

Men lad mig gætte på, at du har en Maxtor 96147U8.

Så kunne du jo lave noget ala:

Disk /dev/hdc: 255 heads, 63 sectors, 7473 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Og hvis du nu bruger reiserfs, så kan du lave en partitiontable som:

   Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hdc1             1      7473  60026841   83  Linux

/Ole
--
Beer recipe: free!             (Source)
Cold pints: $2                 (Product)