problemer med blandet workstation og router

Hejsa,

Jeg sidder og slås med at få vpnd (http://sunsite.auc.dk/vpnd/) til at
spille på mit hjemme net.

Problemet består i at de maskiner der skal fungere som gateways ikke også
kan bruges som nettilsluttede workstations.

Når jeg har 2, eller flere, netværksinterfaces på en maskine, logiske
eller fysiske gør ingen forskel, har jeg ikke kontrol over på hvilket
interface nye pakker adresseres.

[se lige bort fra de adresserne herunder er lidt private i det]

F.eks. har jeg en maskine med adressen 192.168.1.1 på sit lan interface og
adressen 10.10.10.10 på sit wan interface. Dens default gateway er
10.10.10.1 da det store stygge internet er at finde der omkring. Men jeg
kan ikke få den til at "stemple" udgående pakker med dens 192.168.1.1
adresse.

Men andre maskiner på samme lan, f.eks. windows spanden på 192.168.1.42,
som bruger min gateway ovenfor (192.168.1.1), kan snilt slippe ud i
verdenen med sin rigtige adresse.

Det synes jeg er uretfærdigt. Er det en sag for ombudsmanden? Eller er det
bare mig der mangler at RTFM? (hvilken)

/Morten %-)