Re: TAR på Linux/HPUX

Keld List-Jensen skrev:

> Når jeg benytter TAR til backup på Linux, kan jeg fint læse båndet på HPUX.
> Tar' jeg en backup på HPUX, kan jeg ikke læse båndet på Linux.

Det plejer at være et blokstørrelse problem.
Hvis du ikke kender den blokstørrelse hpux har brugt,
virker det normalt at sætte variabel blokstørrelse
på linux, d.v.s. `mt setblk 0'.

Det er dog ikke ligeså optimalt som at sætte den til den
korrekte størrelse.

I lighed med Mogens har jeg oplevet at blokstørrelse var for
stor til at linux kunne læse den (10240). Båndet var endda
skrevet på linux (på en meget gammel Slackware linux).

Hvis alt andet fejler, kan man prøve at rette /etc/stinit.def
til, og bruge programmet stinit. Jeg bruger den kun som
nødløsning, så jeg har sat blokstørrelsen til 0 (variabel):

# The common definitions that can usually be used
{buffer-writes read-ahead async-writes }

# Exabyte 8505 and other similar 8 mm helical scan driver
manufacturer=EXABYTE model = "EXB-8200" {
scsi2logical=1 can-bsr auto-lock
mode1 blocksize=0 density=0x8c  # 8500 density, compressing
mode2 blocksize=0 density=0x15  # 8500 density, no compression
mode3 blocksize=0 density=0x90  # 8200 density, compressing
mode4 blocksize=0 density=0x14  # 8200 density, no compression
}

--
torben fjerdingstad        | GNU/linux-2.4.0-test5
tfj@xxxxxxxxxxxxxxx        | linux får den op og stå