Re: Installering af ny disk

On Tue, 21 Nov 2000 23:54:35 +0100, Lars Ole R. Christoffersen
<lars_ole@xxxxxxxxxxxxxxxxx> wrote:
> Jeg står for at skulle installere en ny Harddisk, ud over den som
> allerede sidder der. Den skal blot bruges til logiske drev, der især
> skal rumme filer fra Samaba serveren. Hvordan får jeg den formateret og
> mountet korrekt i Linux?

Du skal lige vide hvilken enhed linux kender den som:
fdisk -l
Så skal den partitioneres med fdisk:
fdisk 'device' hvor device er den enhed linux kender den som.
Så skal den formatteres, der er flere muligheder, afhængig af distribution
ville jeg vælge ext2 eller reiserfs.
når dette er gjort, skulle du kunne mounte den:
mount /dev/enhed /mountpoint -t fstype
Hvor mountpointet er det sted på filsystemet du ønsker den skal være og
fstype er det filsystem du har formatteret den til.

--
./Jesper Krogh, jesper@xxxxxxxxxxxxxx
webshop: http://www.linuxpusher.dk