Re: Linux-gateway til NT-netværk

Flemming Bjerke wrote:

> [...]
> overført vores net på 10-15 win95-98 maskiner til den ny arbejdsplads
> hvor de kører NT med dynamisk IP-tildeling. På den nye arbejdsplads
> ville de have at vi fik lagt NT på alle vores maskiner hvilket kræver at
> vi udskifter over halvdelen af dem samt køber NT-licenser mv. Jeg har så
> foreslået at vi gjorde vores maskiner til et subnet og bevarer vore
> maskiner med den software der er på dem (stort set), og at vi lagde
> linux på vores server (166 Mhz, 64 Mb Ram og 2 GB harddisk) som vi så
> brugte som gateway til deres net og herigennem ud til den vide verden.
Hvad mener du med gateway?
Linux kan det samme som en NTserver på et netværk med win 9x maskiner.
Samba kan udføre PDC funktionerne og tildele hjemmedrev.
DHCPD kan tildele IPadresser.
Squid ken være proxyserver.
For at få ideer til hvad en Linuxserver kan - og hvordan kan du jo kigge
i "Linux i skolen": http://www.gnuskole.dk

> Hertil er blevet indvendt at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt?
Vrøvl!

> Men det må vel være et spørgsmål om deres firewall udadtil og de
> tilladelser de giver brugerne på vores net - eller hva? (Måske er de
> bange for Linux's hacking potentiale!)
>
> Har serveren kapacitet nok (vi køber en eller to harddiske mere - jeg
> ved endnu ikke om serveren har SCSI-harddisk) til at klare
> internetkommunikation og kommunikation med NT-nettet? Hvis ikke, kan vi
> så nøjes med at købe en almindelig bambus pc med en ekstra hd eller to,
> evt. med IDE-RAID-kort i?
JA.

> Vi har NT på serveren. Vil man kunne lave en ligeså god løsning med NT
> eller kræver det større hardware kapacitet?
Efter min vurdering og erfaring en bedre. Hvis serveren bare er fil,
proxy mm server. Er der andre funktioner der skal klares?

Gunner Poulsen.