Re: Hvad er der galt her?

In <9678C2B4D848D41187450090276D1FAE3C038E@FMSMSX32> "Alstrup, Kurt" <kurt.alstrup@xxxxxxxxx> writes:

>Jeg har en Linux box der er begyndt at opfoere sig mystiskt. Efter et stykke
>tid hvor alting koerer normalt begynder den at spytte denne meddelse ud paa
>konsollen..

>VM: do_try_to_free_pages failed for <process navn>

>Kernen er en custom built 2.2.17 og maskinen er en pentium pro 200 m. 128 MB
>Ram og 256 Mb swap-disk. Maskinen koerer som DSL masq-firewall, saa der
>koerer ingen services (ingen inetd) og al access til maskinen selv er
>blokeret i ipchains.

Hvilket netkort (og anden hardware) bruger du ?
Bruger du nogen "specielle" kerne features eller hardware - raid, f.eks. ?

Der har været en del rapporter om lignende problemer på linux-kernel
listen. Flere af rapporterne har intel's "EtherExpress pro 100"
netkort indblandet, men det ser ud til at være et mere generelt
problem.

Der er flere ting forslag til løsninger.

1) Skift til den seneste kerne. Godt nok er 2.2.18 endnu ikke releaset,
   men pre-patch versionen den er absolut stabil nok til at bruge.
   Findes på ftp.dk.kernel.org i /pub/linux/kernel/people/alan/2.2.18pre/
2) Rik van Riel - en af memory-management fyrene på linux-kernel - kom
   med et patch, der bl.a. skulle løse dette problem. Du bør kunne finde
   det i et linux-kernel mail arkiv - kig efter tråden
   "blindingly stupid 2.2 VM bug"
3) Andrea Arcangeli - en anden af MM guru'erne - har en lidt anden
   måde at angribe det samme problem. Hans forslag til løsning findes på
   ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/people/andrea/patches/v2.2//2.2.18pre17/VM-global-2.2.18pre17-7.bz
--
Henrik Storner      | "Crackers thrive on code secrecy. Cockcroaches breed
<henrik@xxxxxxxxxx> |  in the dark. It's time to let the sunlight in."