Free blocks count corrupted for block group 19

Det gælder en server med mandrake 7.2 og inn news software.
md0 (på sda7 og sdb7) er raid-1 og virker perfekt.

På samme scsi kanal sidder også sdc1, sdd1 og sde1 (a 18Gb).
Når de er mountet hver for sig, er der ikke noget problem.

inn bruger en flok cycbuffs som hver er på knap 2Gb.

Men når sda[cde]1 sættes sammen i RAID-5 og der køres inn
for fuld drøn (ingen binære newsgroups), går det galt efter
kort tid.

Dec 11 12:39:06 newsfeeds kernel: EXT2-fs error (device md(9,1)):
 ext2_new_block: Free blocks count corrupted for block group 19

Og så kan man godt stoppe og umounte og køre fsck på /dev/md1.
fsck finder en masse fejl.

Man kan også starte forfra og lave et nyt filsystem med
mke2fs -c. Ingen problemer. Men kort efter går det galt igen.

Jeg har søgt efter subj. på google, men har enten intet svar
fundet, eller et svar som antyder en defekt disk.

Men diskene fungerer jo perfekt når de ikke er i RAID-5, og
8 andre diske på den samme maskine har fint kunnet køre
RAID-5.  Jeg tror ikke det er et swraid problem.
Er det en fejl i ext2? Jamen hvad så?
Diskene er ultra3, 10.000 rpm diske, synkroniseret på 160Mb/sek.

Her er noget af /etc/raidtab.
chunk-size først 16k.

raiddev       /dev/md1
raid-level    5
chunk-size    32k
persistent-superblock 1

nr-raid-disks 3
    device    /dev/sdc1
    raid-disk 0
    device    /dev/sdd1
    raid-disk 1
    device    /dev/sde1
    raid-disk 2

--
torben fjerdingstad        | GNU/linux-2.4.0-test5
tfj@xxxxxxxxxxxxxxx        | This email does not have a clue

Follow ups