test af firewall og NAT?? hvordan??

hej

nu har jeg sat en firewall op (næsten) 2.2.17 kerne og vil gerne
teste den på mit eget lille netværk inden det går i drift

det ser således ud:

ADSL router ---- privat net ----- en masse maskiner
192.168.1.253         |

                 192.168.1.240
                 linux firewall
                 192.168.1.252

                     hup---192.168.1.254

                   192.168.1.17

Jeg har compiled ny kerne med firewall, MASQ etc.

problemet er nu at jeg ikke har nogen forbindelse mellem
de 2 klient maskiner 192.168.1.17/254 og firewallen 192.168.1.252

firewallen kan godt se ADSL routeren og de andre maskiner.

jeg har endnu ikke sat nogen ipchains regler op.

spørgsmålet er nu hvad skal der til at firewallen og de 2 maskinen kan
se hinanden. Hubben er forbundet på samme måde som hvis den skulle være
direkte koblet på. dvs. (uplink) til firewallen, men der er ikke skyggen
af forbindelse.

jeg har enabled IP_FORWARD og compiled FAST NAT etc. med i kernen

jeg har checket at begge netkort virker (inten ether express pro+)
underligt nok er der forskel på den rækkefølge netkortene bliver startet
i. er der nogen der har hørt om det. Er det ikke lige meget hvilken
rækkefølge de startes i?

Er der iøvrigt noget problem i at de kort i firewall er på samme net
(192.168.1.0)??

det er muligvis banalt, men jeg er kørt fast!!! hulk!

/jens

Jens Lauterbach
jeans@xxxxxx
Roskilde University