Re: cdrom problemer i redhat 7.0 !!

On Thu, 28 Dec 2000 19:23:20 +0100, MONZ <monz@xxxxxxxxx> wrote:

>Havde du bygget din tidligere kerne med cdrom og disk som moduler?
>I så fald mangler du måske noget i /etc/conf.modules; den gamle skulle
>gerne være gemt som .rpmsave eller noget.

Min gamle kerne var en "standard-kerne" lige ud rh62-æsken. Det eneste jeg
selv havde lavet var to linier i /etc/modules.conf (som den hedder nu. Er
det endnu en lille irriterende ting i 7.0 eller bør den hedde, og mangler
jeg så simpelthen, /etc/conf.modules (jeg har både en conf.modules.bak og
en conf.modules.old)?) og een linie i /etc/lilo.conf, hhv.:

        modules.conf:
        options ide-cd ignore=hdc
        options ide-cd ignore=hdd

        lilo.conf:
        append="hdc=ide-scsi hdd=ide-scsi"

Det har jeg IKKE nu, så det er ikke scsi-emuleringen den er gal med.
Ikke desto mindre: da jeg læste dit svar og fandt at jeg manglede den
omtalte /etc/conf.modules, tog jeg en rask beslutning, bootede rh70
installationen og kørte hele upgraden forfra og så ku jeg pludselig mounte
mit cd-drev. Det var imidlertid ikke uden brok. Jeg har desværre ikke den
fejlmeddelelse jeg fik længere, men det var noget med at jeg først fik at
vide at hdc var et Pioneer cdrom-drev og at hdd var et var et Matshita
cd-r drev, hvilket er helt korrekt, og så at der var nogle ATAPI
relaterede problemer med hdd. Jeg unmountede hdc og mountede så igen, og
denne gang uden eet ord brok. Men det var jo også hdd der var problemet så
prøvede at mounte den og fik da også en lang smøre brok:

[root@localhost cdrom]# f:
hdd: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
hdd: ATAPI reset timed-out, status=0x80
ide1: reset timed-out, status=0x80
hdd: irq timeout: status=0x80 { Busy }
hdd: ATAPI reset complete
hdd: status error: status=0x7f { DriveReady DeviceFault SeekComplete
DataRequest CorrectedError Index Error }
hdd: status error: error=0x7f
end_request: I/O error, dev 16:40 (hdd), sector 0
hdd: drive not ready for command
[...]
(og der er mere hvor det kommer fra)

Af gammel vane (windows) rebootede jeg systemet og så poppede kudzu op og
fortalte at begge mine cd-drev var fjernet fra systemet og spurgte om den
ikke skulle fjerne deres konfigurationer, hvortil jeg selvfølgelig svarede
Vig Bort! Men lige meget hjalp det og nu var og hdc også borte:

[martin@localhost martin]$ e:
mount: the kernel does not recognize /dev/hdc as a block device
       (maybe `insmod driver'?)

Hvis der er nogen der stadig læser med så send venligst de vise ord, der
kan give mig en ordentlig tilværelse under rh70. Kan man forestille sig et
liv uden et cdrom-drev?

la nu vær at opgradere til RedHat 7.0
 martin

Follow ups