Re: Begr�et baggrundsprocesser

Jesper Hess Nielsen writes:

> Hej liste!
>
> Hvordan kan man gøre sådan, at brugere på en server ikke kan starte nogen bagrundsprocesser? Det drejer sig om en server, hvor jeg vil tilbyde shell accounts til nogle af mine venner, men hvor jeg vil kunne bestemme hvem der skal have lov at køre IRC bots osv fra den. Er der nogen der har nogle gode forslag til hvordan man kan bære sig ad?
>
> /Jesper

Hejsa!

Umiddelbart ville jeg crontabbe et shellscript der tjekker om nogen brugere
kører processer uden at have en shell interpreter åben samtidig.. Det er
stadigvæk ikke en skudsikker løsning, men hvis det drejer sig om venner og
ikke om folk der prøver at snyde sig uden om, ser jeg det som en relativ
effektiv metode.

Du kunne også tjekke om ordet 'eggdrop' (eller hvilke bots de eventuelt
ellers kunne finde på at køre) fandt sted ved udførelse af 'ps ax' -
problemet er bare at binærens navn oftest ikke er påtvunget til at hedde fx
'eggdrop'.

Du kan også kyle dem af efter at have været connected i fx to dage, men så
er spørgsmålet om du vil tillade dem at køre IRC klienter plus screen-like
programmer.

Et lille indblik i den problematik jeg også står over for lige nu, da jeg
netop også er igang med at starte en shell provider.

Simon