Re: ny bind + reverse lookups = major headache

Hej Kristian,

Ser du denne linie i din logfil?

Feb 15 17:18:54 din-primær-dns named[2696]: Sent NOTIFY for
"jeres-domæne.dk IN SOA 200101311" (jeres-domæne.dk); 1 NS, 1 A

Den skal nemlig sendes fra primær, når du laver en ndc reload og løbenr.
har ændret sig.. ellers har du et problem med din primære..

hvis ja.. ser du så nedenstående?

Feb 15 17:18:54 din-primær-dns named[2696]: Received NOTIFY answer (AA)
from "ip-på-sekundær-dns" for "jeres-domæne.dk IN SOA"

Der det svar, som den sekundære gerne skulle give..

       .\|/.
       (o o)
--ooOo--(_)--oOoo------| This mail has been sent to you by: |----------

Klavs Klavsen, IT-coordinator and Systems Administrator at
Metropol Online - http://www.metropol.dk
Tlf. 33752700, Fax 33752720, Email ktk@xxxxxxxxxxx

Private Email klavs@xxxxxxxxxxx
  .oooO    Oooo.
__(   )___(   )_____This mail is based on 100% recycled bits_________
   \  (    ) /
    \ _)  (_/

                    Kristian
                    Vilmann              To:     <sslug-teknik@xxxxxxxx>
                    <kristian@ssl        cc:
                    ug.dk>               Subject:     Re: [TEKNIK] ny bind + reverse lookups = major headache

                    15-02-2001
                    18:02
                    Please
                    respond to
                    sslug-teknik

On Thu, 15 Feb 2001, Klavs Klavsen wrote:

>Hej Kristian,
>
>Du må undskylde min trætte hjerne.. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg
>for står dit problem.
>
>som jeg forstår dig, så har du 2 probs.
>
>1. din named logger ingenting?
>svar >

Jo. Undskyld mit uklare sprog.
Den logger fint, men ingen fejl :)

>Jeg har haft nogle problemer med at bind-8.2.3-1 ikke logger via syslogd
>som named.* åbenbart.. ihvertfald kommer der ingen ting ud i min messages
>heller.
>
>Det jeg har gjort er at definere seperat logging, til local6.* det virker
>dejligt :-)
>
>2. i er primær på jeres 1-x.2.242.64.in-addr.arpa domæne? (reverse lookup
>domænet)
>og jeres jeres eksterne slave, opdaterer ikke i henhold til de ændringer i
>laver?
>svar >

Ja, vi er SOA (det er nu godt nok 1-255.2.242.62.in-addr.arpa, men det er
en detalje).

>I så fald ville jeg 1. få logning til at virke på jeres primær dns.
>og 2. når du laver en ndc reload, så sender den primære en Notify til
>slaverne.. hold øje med loggen og
>se om de overhovedet responder på den.. hvis ikke, check loggen på den
>eksterne og se hvad den klager over..

Tak jeg prøver.

Problemet er jo selvfølgelig at jeg ikke har adgang til ns2.tele.dk. Den
står hos TeleDanmark. Og min eneste kontakt er klasseeksemplet på en
sælger der bør have en presales-tekniker med sig ligegyldigt hvad han
laver.
Jeg må grave lidt i efter en mailadresse på deres DNS-folk.

/kristian

--
 Kristian Vilmann
 Skåne Sjælland Linux User Group http://www.sslug.dk

Der er ikke noget galt med provinsen. Beliggenheden er bare ad helvede til.
 - ukendt

Follow ups