Distribution, XFree86 4.x, USB mm

Tråden flyttat från sslug.misc

Hej!
Jag kommer att sitta med en ny dator om några veckor (AMD K7 1GHz,
128 ram - 133MHz, 20Gig ATA-100, 32MB nVidia GeForce 2 MX TV-out, SB PCI
128sp). Efter att ha tittat lite på nätet verkar det som om jag skulle
behöva en 2.4-kärna för USB (jag har en HP-skrivare med USB och en
brännare på parallelporten- vore kul att kunna ha både samtidigt) och
XFree86
4.x för GeForce 2 kortet.

Jag har kört RH6.2 på min gamla pentium 200 mmx, men har börjat bli lite
nyfiken på Debian, så jag undrar helt enkelt om någon har några
kommentarer eller råd inför bytet (av dator). Jag kommer att ha både KDE
och Ximian Gnome, men kommer mest att använda Gnome. Utan att vilja dra
igång en flame här, men fördelar och nackdelar när det gäller distribution
och stöd för den nya kärnan och X 4?

Alltså, jag har inte så många specifika frågor, förutom hur pass
besvärligt det är att få igång ny kärna och X4 på olika distributioner,
men kom gärna med goda råd :-)

Bosse