Vedr.: Re: Vedr.: Re: [TEKNIK] Netværks/ydelses problemer

Hej Mogens,

Jeg må indrømme, at på en maskine der kun eksisterer når netværket kører,
er jeg sku ikke glad for at skulle loade netkortet som et modul.. er der
ikke nogen ydelsesforskel imellem den modularifiserede version og når den
er kompileret med i kernen?

Det ville sku være rart at kunne kompilere den med i kernen, låst til
100MB/FD.. så var der færre fejlkilder :-)

Men tak for de rigtige options.... jeg bruger eepro100 driveren.. den der
er med i linux-kernen som standard.. burde jeg andet? kan jeg få fordel af
andet?

       .\|/.
       (o o)
--ooOo--(_)--oOoo------| This mail has been sent to you by: |----------

Klavs Klavsen, IT-coordinator and Systems Administrator at
Metropol Online - http://www.metropol.dk
Tlf. 33752700, Fax 33752720, Email ktk@xxxxxxxxxxx

Private Email klavs@xxxxxxxxxxx
  .oooO    Oooo.
__(   )___(   )_____This mail is based on 100% recycled bits_________
   \  (    ) /
    \ _)  (_/

                    Mogens Kjaer
                    <mk@xxxxxx>          Til:    sslug-teknik@xxxxxxxx
                                         cc:
                    27-03-2001           Vedr.:  Re: [TEKNIK] Vedr.: Re: [TEKNIK]  Netværks/ydelses      problemer
                    13:50
                    Besvar
                    venligst til
                    sslug-teknik

Klavs Klavsen wrote:

> Hej Mogens,
>
> Det er korrekt at jeg ikke har fundet ud af hvordan jeg låser et Intel
> 82557 til 100Mbit/FD.. ved du hvordan man gør det? skal man loade det som
> et modul og give det nogle options, eller kan man kompilere det med i
> kernen på en eller anden smart måde?

Det første er nok det nemmeste (som modul). Er det eepro100 driveren, du
bruger?
Eller intel's egen driver, e100?

Hvad har du i din /etc/modules.conf fil?

Hvis du fx har:

alias eth0 eepro100

kan du tilføje linien:

options eepro100 options=48

48 er 16 for FD plus 32 for 100Mbit.

Du bør så kunne køre en "depmod -a", og genstarte netværket
(på rh er det "/etc/rc.d/init.d/network stop", fjern det gamle modul
vha. "rmmod eepro100", læg det ind igen vha. "modprobe eepro100",
check hvad der står i logfilen, og start nettet igen vha.
"/etc/rc.d/init.d/network start").

> Det an godt være, at det simpelthen, er det der gør det.. jeg prøvede at
> sætte switchen's ende til autonegotiate.. og den vendte så tilbage med
> 100Mbit/FD.. men jeg har set at den nogen gange har valgt
> 100Mbit/HalvDuplex.. så muligvis kommer disse kollisioner, når netkortet
> linux-boksen ikke lige ønsker at snakke FuldDuplex og switchen
insisterer?

Hvis du kun sætter switchen til 100FD kørers der ingen autonegotiate, så
vil
dit netkort kører default, som nok er 100 half-duplex; derfor er det en
_rigtig
dårlig idé_ (TM) kun at låse den ene enhed.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@xxxxxx Homepage: http://www.crc.dk

Follow ups