Re: SV: dd??

On Sat, 21 Apr 2001, Kristian Engh Lundgreen wrote:

>Det lyder indviklet... kan ghost gøre det?? + en /sbin/lilo??

Nej. Det er faktisk ret simpelt. Jeg smider lige nogle kommentarer på.

Men der burde være en henvisning fra ALLE linuxsites til dette spørgsmål.
Jeg tror det topper i SSLUG-sammenhæng fortiden.

Havd er ghost? Sådan noget til at installere 20 ens windowsmaskiner?

Så har vi noget at boote med hvis det går galt.

>isæt din nye disk

I dit nuværende system altså.

>lav partitioner - husk swap

kommando: /sbin/fdisk /dev/hdb

/dev/hda = primær IDE enhed på første controller
/dev/hdb = sekundær IDE enhed på første controller
/dev/hdc = primær IDE enhed på anden controller
/dev/hdd = sekundær IDE enhed på anden controller

>lav filsystemer

fx
/sbin/mke2fs -m 1 /dev/hda1

>monter et sted i dit eksisterende filsystem (fx /nydisk, /nydisk/usr,
>/nydisk/home osv.)

det der bliver / på din nye disk mountes under /nydisk
det der bliver /usr på din nye disk mountes under /nydisk/usr

>cd /
>find . -depth | grep -v /proc | cpio -pdmv /nydisk

find filstrukturen fra roden og nedaf minus /proc. Kopier til /nydisk og
skriv hvad der sker

>vi /nydisk/etc/lilo.conf

Tjek lige at din rod-disk hedder det samme.

>/sbin/lilo -r /nydisk
Kør lilo. Dvs opdater di bootsektor. Men skift til kataloget /nydisk FØR
noget andet. Dvs. at /nydisk bliver betragtet som /. Husk på at den
lilo.conf den bruger ligger i /nydisk/etc/lilo.conf.

Tjek også lige din /etc/fstab

Og husk endelig også at lave dit swapområde klar:
/sbin/mkswap /dev/whatever

>fjern gammel disk
>reboot

Hvis det går galt boot med floppyen, eller sæt din gamle disk i igen.

/kristian

--
 Kristian Vilmann
 Skåne Sjælland Linux User Group http://www.sslug.dk

Der er ikke noget galt med provinsen. Beliggenheden er bare ad helvede til.
 - ukendt