Dansk tastatur under Debian

Jeg lærer stadigt nyt om Debian. Forleden fik min Debian lov til at
opdatere pakker, i håb om at jeg ville få spritnye udgaver med fejl og
huller rettet.  Desværre fik jeg problemer med mit tastatur:

Under X fungerer det, som det skal, nemlig som et dansk tastatur, men når
jeg er udenfor X, kæmper jeg med et amerikansk. Nu er det sådan, at jeg
aldrig selv har måttet sætte tastaturet op, for det har diverse
installationsprogrammer pænt gjort for mig, hvad enten det har været
Rødhætte eller Debian. Nu er spørgsmålet, hvordan får jeg sat tastaturet
op igen?

Jeg har kikket i diverse HOWTOs, men det ser ud til, at der er forskelle
mellem de forskellige distributioner på det punkt, så jeg vil gerne finde
den rette Debian-metode.

På forhånd tak

Christian

PS. Jeg kører normalt seneste 'testing', så jeg har vel selv bedt om
problemer :-) Bør jeg rapportere problemet til nogen?

--
dixit

Follow ups