Sv: password problems

Til sluug.teknik.
Jeg har et problem med en Linux Red Hat 6.2 server. Jeg har i forbindelse
med rekonfigurering at netværksadresser måtte rette netmaske og default
router på en maskine. Mens maskinen stod med fejlagtig netmaske og default
router kunne jeg ikke logge ind på maskinen, heller ikke direkte fra
maskinen. Den accepterede ikke hverken root password eller andre passwords.
Jeg har forsøgt mig med Peter Toft beskrivelse af "glemt root password" i
Linux - friheden til at vælge, som gav mig mulighed for at sætte et nyt
root-password, men så snart jeg bootede op i flerbruger mode var passwords
glemt. Jeg kan selvfølgelig reinstallere maskinen, men så er vi jo på
Microsoft level, det kan vel ikke være meningen. Hvad kan jeg gøre for at
bevare et root password.
Med venlig hilsen Bjarne Wallin (bjarne.wallin@xxxxxxxx)

Du kan boote den op i single user, og rette dit netværk til manuelt:

DNS klient: /etc/resolv.conf
Generelle opsætning: /etc/sysconfig/network
Netkort specifikt (eth0) /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
Hosts: /etc/hosts

Hvis du sørger for at få dem sat korrekt op, så virker dit netværk da, og så kan det udelukkes som grund til noget spiller forkert.

Mvh. Jesper