Re: Vedr.: Re: [TEKNIK] Mailserver til flere domæner?

> Jeg vil nu også sige, at Postfix er nemmere end sendmail.. og vigtigst
> af alt, har den en betydelig bedre sikkerheds-historie.. også er den
> også bygget op, så det minimerere risikoen for sikkerhedsproblemer..
> og sidst men ikke mindst.. har jeg læst om mange rundt omkring i
> verden der har kunne måle en betydelig bedre performance med postfix -
> i forhold til sendmail..

Postfix bedre sikkerheds-historie?

Jeg er aktiv spam-bekæmper ved hjælp af SpamCop (spamcop.net),
og kan derfor se, at jeg mildest talt ikke er blevet populær hos
spammerne rundt omkring i verden, bl.a. fordi der somme tider går
få minutter fra de sender en spam, til deres hjemmesideplads og
email-konti er blevet lukkede, så deres "arbejde" er spildt, og de kan
begynde forfra. Jeg får mine email-konti poppede af SpamCop, som
så holder de suspekte mails tilbage til min gennemseen og
godkendelse/rapporteren på SpamCop hjemmesiden, og ellers
sender resten videre til en speciel konto, jeg så selv popper posten
fra.

En af spammerne har fundet ud af, at jeg har et domæne med email-
konti kørende hos et webhotel/ISP, der bruger Postfix, og han
sender mig dagligt en spam via min ISP's Postfix-server. Jeg har
haft lange og dybe snakke med ISP-folkene, som alle er ingeniør-
typer, der har godt styr på det seneste nye, og implementerer det -
men spammeren kommer alligevel igennem, og kan relaye spams
via dem så meget han lyster. De har identificeret hvilken af serverne
han bruger - længere er de ikke kommet.

Samtidig har jeg den ligeledes til enhver tid seneste version af mit
postprogram kørende på min RedHat 7.0 maskine, der også er
platform for Apache og dermed mine hjemmesider - og altså også
Sendmail. Her kan jeg se en lind strøm af forsøg på at bryde
igennem og hacke sig ind, men det er til dato ikke lykkedes.

Så - hvilket postprogram er sikrest? Jeg har mine erfaringer.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

---

ht@xxxxxxxxxxx   http://www.ohlsen.dk/ht/