Re: Harddisk ydelse

On Sun, May 13, 2001 at 11:38:32 +0200, Peter Toft wrote:

> Jeg synes ikke min harddisk kører ret hurtigt - på min
> primære IDE-bus har jeg to diske:
> hda: IBM-DTTA-350640, ATA DISK drive
> hdb: Maxtor 52049U4, ATA DISK drive
> Jeg har ikke noget Ultra-DMA halløj i min K6 maskine.

Men har IDE controlleren DMA ?, og er supporteret af Linux IDE driveren?

Hos mig får jeg i starten (med std. IDe driver) på min bærbare
med Toshiba IDE disk og cdrom:

Det væsentlige er at driveren kender DMA på chipsættet.

> /sbin/hdparm -t får jeg
> /dev/hdb:
>  Timing buffered disk reads:  64 MB in 21.69 seconds =  2.95 MB/sec

Jeg får gerne 12-14MB/sec på nogle IBM IDE diske
(IBM-DTTA-371010 og IBM-DJNA-352030).
Jeg har dog ikke nogle boot messages fra disse, da uptime
på den PC er større end jeg gemmer og roterer logfilerne ;(

> Hints til options til at forbedre ydelse ønskes :-)

Sørg for at finde en IDE driver der undersøtter IDE chipsæt på
dit bundkort (du har ikke nævnt typen).
Nogle gange kræver det dog at man selv oversætter kernen
da std. kernen i distributionen måske ikke lige har driveren
til ens IDE chipsæt.

--
Frank Damgaard