Re: mailserveropsætning

Lennart Hansen wrote:

> Qmail med SSL support kan klares ved hjælp at OpenSSL og Courier-IMAP..

Bortset fra at Qmail ikke er beregnet til sub-folders (shoot me if
wrong).
Her er postfix et bedre valg.
Bruger selv sendmail/procmail som fint kan sættes op til at levere til
Maildir-format, og hvortil det vælter med mailfiltre - og lad os droppe
argumentationen mod sendmail, dem har der allerede været så mange af...

Inden man skifter til IMAP, bør man tænke på valg af mailklient, da fx.
mailfiltre kan være noget hø med IMAP. Netscape kan filtrere på
serveren, Outlook et-al kan ikke, ved ikke med Pine. Man kan bruge
serverside filtre, så valg af MTA med tilhørende filtermuligheder skal
ozze undersøges.

> Det eneste det faktisk kræver er at du compiler det... Kræver minimal
> config.

Njarh, det behøver nu ikke være helt rigtigt. Default bliver der lagt
support ind i Courier for en mængde forskellige auth mekanismer, så der
skal læses noget i INSTALL hvis man vil sætte det korrekt op.
Dokumentationen for Courier-imap er god - når man har fundet den! For
den ligger spredt i de forskellige dirs med subsystemer.
Maillisten er særdeles god, selvom Sam fra Double Precition er _meget_
kortfattet, ofte med kommentarer a'la 'Read INSTALL' ;-

Desuden er der et problem med at de medfølgende init.d/imap scripts er
mere idemateriale og ikke virker ordentligt (hvis man foretrækker SysV
init).
Ellers må man bruge de andre medflg. startscripts fra fx. rc.local, og
kan så dårligere bestemme _hvornår_ imap startes op.

Til gengæld kører Courier bare godt.
RH6.2, sendmail/procmail + courier til 30 brugere kører på en pentium
133 med 32MB ram og pio-4 disk med load under 1 når der klikkes en del.
Man skal bare ikke sætte klienterne til at checke samtlige foldere hvert
minut (vel indlysende i sig selv).

Find Courier's homesite på freshmeat eller sourceforge og læs om det.
--
Regards,
          Mr Dev - Mogens Valentin