Vedr.: Re: Monitorere disk-usage

Og når du så har kørt "du -M | sort -n" (giver alle filer talt op i MB med
den slemmeste nederst) ..kører du lsof og grepper på de filer du er træt at
bliver skabt/fyldt op.. så kan du se hvilket program der har dem åbne.

-------------| This mail has been sent to you by: |------------
Klavs Klavsen, IT-coordinator and Systems Administrator at
Metropol Online - http://www.metropol.dk
Tlf. 33752700, Fax 33752720, Email ktk@xxxxxxxxxxx

Private-  Email klavs@xxxxxxxxxxx - http://www.vsen.dk

--------------------[ I believe that... ]-----------------------
It is a myth that people resist change. People resist what other
people make them do, not what they themselves choose to do...
That's why companies that innovate successfully year after year
seek their peopl's ideas, let them initiate new projects and
encourage more experiments.            -- Rosabeth Moss Kanter

                    Rasmus
                    Andersen             Til:    sslug-teknik@xxxxxxxx
                    <rasmus@jaque        cc:
                    t.dk>                Vedr.:  Re: [TEKNIK] Monitorere disk-usage

                    01-06-2001
                    08:41
                    Besvar
                    venligst til
                    sslug-teknik

On Fri, Jun 01, 2001 at 08:18:51AM +0200, Jesper Hess Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Er der en smart måde hvorpå man kan finde ud af hvilken proces/program
der
> sidst har benyttet disken, eller et program der kan vise det i real-time?

> Jeg har et  eller andet på min maskine som bare står og sluger plads.
Hver
> gang jeg får frigjort et par MB, så er de brugt igen. Jeg ville derfor se

> om jeg kunne holde øje med disk-access'en fra et eller andet program.
> Findes der et sådant?

Ikke umiddelbart. Problemer er, at kernen ikke holder styr paa saadan
information. Bl.a. fordi et program/pid kan afslutte mens data endnu
ikke er udskrevet, og et andet program kan faa dets pid. Saa ville
fingeren blive peget paa den forkerte.

Paa user-niveau kan du faa det med nogle kerne-patches (beancounter,
sar?), men det er maaske lidt overkill. Kan du ikke bare koere noget
du -csh /* og se hvad der fylder overmaade?

Rasmus