Re: Rutning

In <3B1D6A78.50D93EB8@xxxxxxxxxxxxxxxxx> Robert Larsen <robert@xxxxxxxxxxxxxxxxx> writes:

>Jeg har tre computere (to RedHat 7.0 og en Windows 98) i et lokal net
>hvoraf én (RedHat) er koplet på Internettet gennem en Stofa forbindelse.
>Interfacet til Internettet har IP adressen 192.168.198.61 og interfacet
>til lokalnettet har adressen 192.168.0.1.
>Jeg vil gerne give de to andre (en Linux og en Windows maskine) adgang
>til Internettet, men jeg ved ikke hvordan. Jeg har eksperimenteret med
>'route', men det fungerer ikke. Lokalnettet fungerer perfekt.
>Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal gøre på de tre
>maskiner ?

Den Linux maskine der sidder på Stofanet forbindelsen skal sættes op
til at lave IP forwarding og Masquerading. Du kan snuppe det script
der ligger på http://www.sslug.dk/sikkerhed/ipchains.html, og så
blot erstatte navnene på netværks-kortene så de passer ('ppp+' skal
erstattes med dit Stofanet-netkort og 'eth0' med dit LAN-netkort).

De to andre maskiner skal så blot bruge din Linux maskine som
"default gateway". Hvis du kører en DNS server lokalt på maskinen
med Stofanet tilslutningen, så skal de også bruge den som DNS
server - ellers så skal de bruge den samme DNS server som maskinen
med Stofanet tilslutningen (kig i dens /etc/resolv.conf).

Henrik
--
Henrik Storner      | "ATA100 is another testimony to the fact that
<henrik@xxxxxxxxxx> |  pigs can be made to fly given sufficient thrust"